Chat nu met ons

Valentijn Bergers
The Lemon Tree

5 minuten lezen

Valentijn Bergers (26) is eigenaar en chef van restaurant The Lemon Tree in Deventer. Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van OnlineGastheer en gebruikt de app sinds dag één. Een tevreden klant met een mooi verhaal dat wij graag willen delen.

Midden in de zaak popt een citroenboom uit de grond. Flinterdunne glazen staan op handgemaakte houten tafels. De bar is pikzwart en stijlvol. The Lemon Tree is een restaurant waar de beleving centraal staat. Hier bestel je niet vanaf een menukaart maar schotelt de chef zijn lievelingsgerechten aan je voor.

Van afwasser naar eigenaar.

De chef, die nu vijf maanden zijn restaurant runt, is op zijn vijftiende begonnen in de afwas bij het sterrenrestaurant van Peter Gast in Zutphen. "School lukte niet zo goed. Leren vond ik lastig. In het restaurant werkte ik hard. Ik wilde het goed doen. Na mijn eerste avond zei Peter: "Je hebt zo hard gewerkt, ik verdubbel je uurloon." "Voor het eerst kreeg ik het gevoel dat ik iets goed kon, dat ik belangrijk was. Vanaf dat moment wilde ik succesvol zijn en ging ik nog een tandje harder werker." Valentijn rolde van de afwas de keuken in. Leerde werken onder de hiërarchie van de chef en belande een jaar later bij restaurant Jackies in Deventer. Daar werd hij bedrijfsleider en daarna chef.

Orde in de chaos.

"Ik leerde er de mooiste gerechten maken maar ik zag ook hoe chaotisch het runnen van een restaurant soms kan zijn. We kregen duizend reserveringen per week binnen. Via telefoon, mail of rechtstreeks aan de deur. Alles schreven we op in een agenda. Zoals ik al zei: School was lastig en schrijven is niet mijn sterkste punt. Om de haverklap riep iemand: ''Valentijn, wat staat hier? Twee of twaalf man?'' Zo worden fouten snel gemaakt. Dat moest anders. Mijn broertje, Jonathan, is goed met ICT. Hij creëerde OnlineGastheer. Geschreven vanuit de behoeften van de horeca."

Hoog niveau, extra service.

Valentijn staat te stralen in zijn Lemon Tree. Vijf dagen open en bijna iedere avond vol. Het niveau is er hoog en zo is ook de service. Een foutje mag eigenlijk niet meer worden gemaakt en daar helpt OnlineGastheer mee. "Het werkt bijzonder goed. De reserveringen verzamelen we op één plek. Een tafelindeling is met een paar drukken op de knop gemaakt. En we weten meer over onze gasten. Stel, je komt bij ons eten met je moeder. Je geeft aan dat je een notenallergie hebt en je drinkt het liefst een vettige, witte wijn. Jullie hebben een fantastische avond. Wij noteren je wensen. De volgende maand wil je nog een keer komen eten met je vriendje. Je belt naar het restaurant voor een reservering. Voordat wij de telefoon opnemen weten we al wie er belt en wat er gaat gebeuren. Het staat in ons systeem. We handelen direct naar jouw wensen. Dat is extra service."

Dik tevreden.

"Het is meer dan alleen een reserveringssysteem. Er zijn veel extra opties die wij samen bedacht hebben. Zo tackelt het systeem ook de no-shows. Dat werkt zo: Een gast moet een reservering bevestigen. Gebeurt dit niet? Dan waarschuwt het systeem automatisch en kunnen we de gast eventueel opbellen. Als je wél komt, heerlijk gegeten hebt en de deur uitloopt, stuurt het systeem je automatisch nog een bedankberichtje. Daarin wordt direct om feedback gevraagd. Zo ben je de eventuele negatieve recensie - die razendsnel online wordt geslingerd en voor iedereen zichtbaar is - voor. Ik ben dik tevreden met dit systeem. Het scheelt tijd, geld en zorgen."

Kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen graag. Ook 's avonds en in het weekend. Wil je meer weten? Heb je een vraag? Of wil je gezellig kletsen? Schroom niet en neem contact op.

Chat met onsBel met ons