Chat nu met ons

Joep Kleijs
Rerstaurant ACE

5 minuten lezen

Joep Kleijs (24) is bedrijfsleider bij restaurant ACE in Amsterdam. ACE is bijna twee jaar up en running midden in de Utrechtsestraat. Aan het roer staat chef Rik Thesing die de fijne kneepjes van het vak leerde in sterrenrestaurants. Een ambitieus man die het op zijn 26e wel tijd vond voor zijn eigen toko. Interessant en inspirerend. Hoogste tijd voor een tripje naar de hoofdstad.

De Utrechtsestraat barst van de kleine lunchzaakjes, wijnbars en chique restaurants. We lopen ACE bijna voorbij, opvallen doet het restaurant niet. Maar als we eenmaal binnen zijn, zijn we er niet meer weg te slaan. Houten balken, fancy gedekte tafels en knusse zitjes verstopt in ieder hoekje. Het is net alsof we in een oud, houten klooster zijn beland. Als je hier binnen bent, vergeet je binnen mum van tijd de chaos van de straat.

Sterren.

Toen Joep hoorde dat Rik zijn eigen restaurant ging openen, wilde hij met liefde voor hem werken. De mannen kennen elkaar uit Leiden waar ze eerder samenwerkten. “Rik is jaren geleden op exact deze locatie in de Utrechtsestraat begonnen als leerling-kok. Nu leeft hij er zijn droom. Hoe bijzonder is dat? Hij heeft er hard voor gewerkt, leerde de klappen van de zweep bij Ron blauw en De Bokkedoorns. Twee jaar geleden gingen we open. Ik was erbij vanaf de start. Het liep niet gelijk storm. Het is een donker restaurant en het duurde even voordat mensen de plek leerde kennen en wisten te waarderen. Kwestie van een lange adem maar het is gelukt.”

Eerlijk en supergoed.

Bij ACE koken ze met klassieke Franse technieken. Er verschijnen prachtige gerechten op je bord met inspiratie uit de vele culturen die Amsterdam telt. “We werken met een jong team, de afwasser, een man van 60, is de oudste.” Rik runt de keuken, Joep is verantwoordelijk voor de voorkant. De gerechten moeten goed zijn, vind Rik. “We maken alleen gerechten die wij lekker vinden. Liever vier dingen op een bord die supergoed zijn, dan een bord vol blaffen met structuren en een pallet van kleuren, omdat dat het zo lekker doet op social media.” “Eerlijke gerechten voor een betaalbare prijs. Dat is een van de verklaringen van het succes,” volgens Joep. “In deze straat zit van alles. Van een simpele Italiaan tot een sterrenrestaurant. Wij zitten daar net tussenin. Dat werkt.”

Systeem verdient zich terug.

Als de zaak vol is, zitten er zo’n vijftig man te genieten. Je zou denken dat een reserveringssysteem misschien overbodig is, maar niets is minder waar. “Bijna alle gasten reserveren online. Bellen gebeurt bijna niet meer. In het begin hebben we met Resengo gewerkt. Dat was een heel lastig systeem waar we zelf niets in konden aanpassen. Als we bijvoorbeeld het kerstmenu wilde invoeren, kon dat niet rechtstreeks maar moest dat via via. Tijdrovend en een foutje is dan snel gemaakt. Bij OnlineGastheer kunnen we zelf gerechten of drankjes invoeren. Het is heel makkelijk om mee te werken. Als gasten reserveren kunnen ze nu direct de optie champagne en oesters aanvinken. Zo verkopen we meer, nog voordat de gasten in huis zijn en verdient het systeem zichzelf terug.”

Kunnen we je ergens mee helpen?

We helpen graag. Ook 's avonds en in het weekend. Wil je meer weten? Heb je een vraag? Of wil je gezellig kletsen? Schroom niet en neem contact op.

Chat met onsBel met ons